woensdag 2 maart 2011

Say my name, say my name

Even een klein berichtje, gewoon wat grappigs.

Mijn naam, zo gewoon voor mezelf (en de meeste lezers?), blijkt soms nogal een probleem te zijn. Hier dus een paar varianten.

GJ: de bekende variant. Omdat Engels onder de exchange students het meest gebruikelijk is, begint dit toch de voornaamste naam te worden. Het dient dus op z'n Engels uitgesproken te worden. Vooral de Amerikanen / Canadees hebben deze naam erin gebracht en nu noemt heel Tuksdorp me zo. Dan denk je dat het probleem is opgelost... Maar, GJ is een hoogst opmerkelijke combinatie die weinigen nog eerder gehoord hebben. Bij een eerste ontmoeting eindigd het al vaak in TJ of BJ.. tsja, sommige mensen leren het nooit.

Gert: Dit is een naam die de Afrikanen wel ligt. Afrikanen zijn dus de blanke bevolking. Hun taal heeft een 'G' die mogelijk nog harder is dan de Nederlandse G, dus het klinkt lekker. Probleem is echter de tweede naam, Jan. Dubbele namen ben ik hier nog niet tegengekomen. Het blijft dus vaak bij Gert. Ik weet dat ook sommige jongens in Staphorst en Groningen dat laatste deel te verwaarlozen vonden. Jan vervalt dus. Ook heb ik gezien dat Jan als Van werd gezien, als het eerste gedeelte van de achternaam dus. Ook erg leuk. Gert wordt ik genoemd door de head of residence hier en op de universiteit (op onze faculteit/ afdeling en in de lessen).

Gert Jan: Eerlijkheid gebied te zeggen dat een enkeling het goed onder de knie krijgt. Voor de Nederlanders is het geen probleem en ook voor mijn prof waar ik mee werk, Amanda, is het vrij makkelijk.

Gerlof (Jan): Grote verwarring, op de officiele papieren staat geen Gert... Gelukkig, nu alle administratie achter de rug is, is Gerlof ook passé. Al hoopten mijn huisgenoten hier bij het zien van mijn naam op een Rus, dat zou toch wat exotischer zijn geweest dan een Nederlanders. Can't help it guys.


Zolang het beestje maar een naam heeft.
Het wordt nu wel een beetje narcistisch na in elke regel mijn naam meerdere keren genoemd te hebben.
Gewoon grappig.


Binnenkort meer over mijn spectaculaire weekend in de bergen rond Clarens (Free State). Te voet, te paard en te water. Ik ben nog in afwachting van wat foto's...

1 opmerking:

  1. Hoi Gert Jan, wat een naam wel niet teweeg kan brengen.
    Maar ik vind jouw naam geweldig hoor. Oma van Wijngaarden wil je toch hartelijk bedanken voor haar kaart en ze was er gewoon verrukt van. Je krijgt vele kaarten, maar je stuurt er ook nog één terug voor haar verjaardag. Nou, we genieten met z'n allen van jouw verhalen en wat je zoal meemaakt. X en ( ) van ma

    BeantwoordenVerwijderen